شیروان پایتخت پارتها

شیروان پایتخت پارتها


آزمون مقدماتي مسابقه ملي طراحي ماشين فردا برگزار مي شود

Posted: 19 Aug 2013 10:56 AM PDT

به گزارش خبرنگار گروه علمي ايرنا پژوهشكده شهيد رضايي دانشگاه صنعتي شريف با همكاري اساتيد دانشكده‌هاي برق و مكانيك به منظور گسترش مهارت‌هاي مربوط به طراحي اجزاي ماشين حفظ پويايي در زمينه تدوين فناوري‌هاي نوظهور، كشف استعدادهاي خلاق دانشجويان و گسترش زمينه‌هاي طراحي وسائل نقليه پاك در كشور از سال ۱۳۸۵ به برگزاري «مسابقه ملي طراحي ماشين» اقدام كرده است.
نخستين دوره مسابقه ملي طراحي ماشين با موضوع طراحي و ساخت خودروي الكتريكي تك سرنشين در سال ۸۷ با رقابت ۱۳ تيم به كار خود پايان داد. دومين دوره اين مسابقات در سال ۸۹ با حضور ۳۷ تيم و با موضوع طراحي و ساخت خودروي الكتريكي دو نفره برگزار شد. در سومين دوره اين مسابقات، تغيير سيستم سوخت رساني يكي از انواع خودروهاي ساخت داخل (به انتخاب شركت كنندگان) به سيستم تركيبي برقي – احتراقي (هيبريد) موضوع مسابقه قرار گرفت و با استقبال گسترده دانشجويان دانشگاه‌هاي كشور همراه شد.
در اين دوره با توجه به اهميت و جايگاه موتور سيكلت در صنعت وسايل نقليه پژوهشكده با رويكردي تازه طراحي و ساخت موتور سيكلت الكتريكي را به عنوان موضوع مهم در وضعيت كنوني كشور مد نظر قرار داده است.
موتورسيكلت هدف در اين دوره از مسابقات، يك موتور سيكلت دو سرنشين با قابليت‌هاي مورد نظر براي كاربري شهري است. به اين معنا كه با برق شهري شارژ مي‌شود؛ با يك بار شارژ كامل، ۱۲۰ كيلومتر را مي‌پيمايد و سرعت بيشينه آن نيز حداقل ۵۰ كيلومتر بر ساعت خواهد بود.
اين دوره از مسابقات با حضور ۵۱ تيم از دانشگاه‌هاي سراسر كشور از مهر ماه ۱۳۹۱ آغاز شده و تا كنون مراحل طراحي آن به پايان رسيده‌اند.
در حال حاضر در مرحله ساخت ۲۴ تيم حضور دارند كه آزمون مقدماتي اين دوره از مسابقات روز جمعه ۲۵ مرداد ماه برگزار خواهد شد.جوايز مسابقه در دو بخش «طراحي» و «ساخت» به تيم‌هاي برتر اهدا خواهد شد.

طرحي براي ارزيابي فرايند اجراي طرح‌هاي كلان در شوراي عتف پيشنهاد شد

Posted: 19 Aug 2013 10:53 AM PDT

به گزارش خبرنگار ايرنا ، صد و پنجاهمين جلسه كميسيون دائمي شوراي عتف چهارشنبه بعدازظهر با حضور اعضا تشكيل جلسه داد .
محمد مهدي نژاد نوري دبير كميسيون دائمي شوراي عالي عتف در مورد طرح هاي مصوب و پيشنهادي در اين جلسه گفت : در اين جلسه طرحي براي ارزيابي فرايند اجرا و نوآوري‌هاي طرح‌هاي كلان پيشنهاد شد كه براين اساس بايد گام‌هاي ابتدايي طرح‌ها، شناسايي موضوعات آن‌ها، جمع‌آوري اطلاعات و تبيين سياست‌هاي مورد نياز مشخص و همچنين تعيين شود كه هر يك از طرح‌هاي كلان ملي بايد چه انتظاراتي را برآورده كنند.
وي يادآور شد : مجريان تمامي طرح‌هاي كلان ملي بايد پيوستي را در مورد نظام نوآوري طرح‌ها ارايه كنند تا قابليت مديريت طرح‌هاي خود را براي صرف حداقل هزينه و حداكثر بهره وري نشان دهد.
مهدي نژاد نوري گفت : همچنين در جلسه اخير شوراي عتف مقرر شد كه يك نظام جامع براي نظارت بر طرح هاي كلان ملي تدوين شود.
مشاور وزير علوم گفت : با پيشرفت مراحل ابتدايي طرح‌هاي كلان ملي مصوب شوراي عالي عتف، اين طرح‌ها، عمق و گستردگي بيشتري پيدا كرده اند كه نظارت و كنترل دقيق‌تري را مي‌طلبند؛ به همين دليل نظام نامه‌اي براي نظارت بر اجراي اين طرح تدوين و به اعضاي كميسيون ارايه شده است .
دبير كميسيون دائمي شوراي عالي عتف خاطرنشان كرد: همچنين در اين جلسه طرح تحول آموزش و پرورش در كميسيون تخصصي فرهنگ و تمدن كميسيون دائمي شوراي عالي عتف بررسي شد. در اين جلسه مقرر شد كه اين طرح پس از تكميل توسط پيشنهاددهنده براي تصويب نهايي مجددا در شوراي عالي عتف بررسي شود. بهره برداران اين طرح وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، صدا و سيما و سازمان تبليغات اسلامي هستند.

هواپيماي۱۵۰ نفره ايران همسطح با كلاس ايرباس و بويينگ ساخته مي شود

Posted: 19 Aug 2013 10:52 AM PDT

وحيد غفاري نياروز شنبه درگفت وگوي اختصاصي با ايرنا با اشاره به پيشرفت روند طراحي اويونيك اين هواپيما بعنوان يكي از كليدي ترين نيازهاي كشور افزود: در مرحله شناخت محصول ضمن كسب موفقيت كامل، بخش‌هاي مختلف اين دو هواپيما به دقت مورد بررسي، شناخت و ارزيابي قرار گرفته است.
وي بااشاره به ايجاد مهمترين زيرساخت الكترونيك هوانوردي كشور نخستين بار دردانشگاه صنعتي اصفهان بمنظور اجراي پروژه طراحي و ساخت هواپيماي۱۵۰ نفره گفت: اين پروژه از مهمترين طرح‌هاي كلان مصوب شوراي عالي علوم، تحقيقات و فناوري«عتف» است.
وي بااشاره به اهميت دستيابي به فناوري‌هاي كليدي در طراحي و ساخت هواپيماي جت مسافري۱۵۰ نفره افزود:بال، بدنه،موتور و اويونيك(الكترونيك هوانوردي) بخش‌هاي اصلي اين طرح است.
وي ادامه داد: اويونيك بدليل برآورده كردن تعداد زيادي از كاركردهاي اصلي هواپيما و ايمني آن از اهميت ويژه‌اي برخوردار است.
غفاري نيا اظهار كرد:توانمندسازي و شناخت محصول، طراحي مفهومي، طراحي مقدماتي و طراحي تفصيلي چهار مرحله اصلي برنامه‌ريزي شده در جهت دستيابي به فناوري‌هاي كليدي در طراحي هواپيماي جت مسافري ۱۵۰ نفره است.
عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان به ارتباط مستقيم اويونيك با علوم برق و رايانه اشاره كرد و گفت: با توجه به پيشرفت سريع فناوري‌ مرتبط با رايانه و الكترونيك و ارائه مستمر نسل‌هاي جديد و پيشرفته‌اي از تجهيزات الكترونيكي ، فعاليت در اين زمينه بر مبناي مرزهاي دانش و منطبق با پيشرفت‌هاي نوين جهاني است.
غفاري نيا، تعدد سامانه هايي با فناوري گوناگون را از ويژگي هاي خاص سيستم اويونيك هواپيما بيان كرد و افزود: در يك هواپيماي مسافربري مشابه اين پروژه بيش از۲۰۰ نوع حسگر، حدود۳۰۰ عملگر، بيش از۲۰۰ پردازنده، بيش از پنج ميليون كد نرم افزاري و حدود۵۰ سيستم كامپيوتري كه در قالب يك شبكه با يكديگر ارتباط دارند، اجزاي اصلي اويونيك هواپيماست.
وي با اشاره به ايجاد پژوهشكده اويونيك در سالجاري و راه‌ اندازي دوره كارشناسي ارشد معماري اويونيك از دو سال قبل در دانشگاه صنعتي اصفهان تصريح كرد: زمينه براي انجام فعاليت‌هاي منسجم، ساختار يافته و مبتني بر دانش نوين در اين عرصه مهم در كشور فراهم شده است.
وي ادامه داد: سامانه هاي مخابراتي، ناوبري، كنترلي و اتوپايلت، الكتريك، سامانه هاي حياتي، سنسورها، عملگرها و تلفيق سامانه ها از جمله گروه هاي تشكيل شده در اين پژوهشكده است.
عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان تصريح كرد: بدليل اجراي فاز طراحي مفهومي اويونيك طرح كلان هواپيماي ملي ۱۵۰ نفره، همه اين گروه ها در پژوهشكده اويونيك دانشگاه صنعتي اصفهان فعال است.
وي اظهار كرد: اين پژوهشكده با بهره‌گيري از مزيت همجواري با هسا بعنوان يكي از مهمترين زيرمجموعه‌هاي صنعت هوايي كشور و ديگر صنايع مرتبط با الكترونيك هوانوردي، جذب نيروهاي متخصص و توانمندسازي آنان را آغاز كرده است.
عضو هيأت علمي دانشگاه صنعتي اصفهان با مطلوب خواندن روند اجرايي انجام اين پروژه در اين دانشگاه، تعداد فعاليت‌هاي مشخص شده را بيش از دو هزار فعاليت و نيروي انساني مورد نياز را ۲۷۳ هزار نفر ساعت اعلام كرد.
غفاري نيا گفت: همكاري با تعدادي از صنايع بخش خصوصي فعال در زمينه پرنده‌هاي بدون سرنشين، همكاري با پروژه كلان طراحي بالگرد ملي«پنها يك» و تعدادي از طرح‌هاي پژوهشكده علوم وفناوري زيردريا دانشگاه صنعتي اصفهان از ديگر اقدامات در حال پيگيري توسط پژوهشكده اويونيك دانشگاه صنعتي اصفهان است.
سرپرست پژوهشكده اويونيك دانشگاه صنعتي اصفهان ابراز اميدواري كرد: در آينده نزديك و با كسب مجوزهاي لازم، ضمن ايجاد دوره دكتراي پژوهش محور اين رشته، بستر لازم براي تربيت نيروهاي متخصص و ارتقاء اين دانش پيشرفته در كشور بيش از گذشته فراهم شود.
غفاري نيا با بيان اين كه طراحي تعدادي از آزمايشگاه هاي تخصصي در اين پژوهشكده به پايان رسيده است، گفت: با راه اندازي و تجهيز مجموعه آزمايشگاه‌ هاي پژوهشكده اويونيك دانشگاه صنعتي اصفهان، علاوه بر افزايش ظرفيت پژوهشي دانشگاه، امكان سرويس‌دهي به صنايع هوايي كشور نيز فراهم خواهد شد.
پروژه كلان ملي دستيابي به فناوري‌هاي كليدي در طراحي و ساخت هواپيماي جت مسافربري ۱۵۰ نفره با همكاري دانشگاه هاي صنعتي اصفهان، صنعتي اميركبير، علم و صنعت و پارك علم و فناوري فارس در حال انجام است.

ساخت تراشه اي براي بررسي ميزان تاثيراشعه بر بدن انسان

Posted: 19 Aug 2013 10:52 AM PDT

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه ساينتيفيك، اين تراشه Organs-on-ChiP نام دارد و واكنش هاي فيزيولوژيكي انسان به انواع تابش و مخصوصاَ درمان هاي راديوتراپي را بررسي مي كند و ميزان و نوع داروي مورد نياز براي خنثي كردن اثرات منفي ناشي از اشعه را مشخص مي كند.
اين تراشه ميكروسيال كوچك مشابه سلول هاي انسان ساخته و از فيزيولوژي ارگان هاي پيچيده بدن شبيه سازي شده است. تا امروز، تاثير اشعه بر بدن انسان با استفاده از مدل هاي حيواني بررسي مي شد كه علاوه بر غير اخلاقي بودن آن، خيلي موفق نبود.
ميزان تاثير اشعه بر بدن انسان دقيقاً به اندازه تاثير آن روي اين تراشه است؛ بنابراين راهكار هاي آن نيز موثرتر است.
زماني كه بدن در معرض تشعشع شديد قرار مي گيرد، درصورتي كه جان سالم به در ببرد، دچار سندرم حاد اشعه (ARS) مي شود. مدت زمان ابتلا به اين عارضه خيلي كوتاه است و اثرات مخرب جبران ناپذيري را روي ساير اندام هاي بدن دارد. برخي از علايم شايع اين عارضه، ازدست دادن اشتها، خستگي، تب، تهوع، اسهال، تشنج و درنهايت كما و مرگ است.
تابه حال ۱۰ عضو مختلف مانند ريه، روده و مغزاستخوان روي اين تراشه شبيه سازي شده اند.
موسسه غذا و داروي آمريكا (FDA) اين تراشه را براي كاربرد امنيتي و بهداشتي افراد جامعه مورد تاييد قرارداده است و بخشي از هزينه هاي اين طرح تحقيقاتي، به مبلغ ۵.۶ ميليون دلار توسط اين سازمان به عنوان كمك هزينه تامين شده است.
اين طرح همچنين توسط دانشگاه بوستون نيز مورد حمايت قرار گرفته است.

رشد آهسته درختان در چرنوبيل

Posted: 19 Aug 2013 10:51 AM PDT

به گزارش گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري فيگارو، گروهي از محققان بين المللي با نمونه برداري از درختان منطقه به اين نتيجه رسيده اند كه پرتوهاي راديو اكتيو ناشي از انفجار بزرگ سال ۱۹۸۶ در چرنوبيل روند رشد درختان در اين منطقه را كاهش داده است.
به گفته محققان در سه سال اول بعد از اين فاجعه، تغييرات محيط زيستي در منطقه آشكار تر بود و درختان به فشارهاي محيط زيستي نظير گرما و خشكسالي به شدت واكنش نشان دادند. اما حالا با گذشت ۲۷ سال از فاجعه چرنوبيل اين تاثيرات كماكان ادامه دارد.
محققان گفتند اين نخستين باري است كه عواقب اين فاجعه هسته اي بر روي رشد درختان در منطقه بررسي شده است.
در اين تحقيق زيست شناسان نمونه هايي از بيش از ۱۰۰ درخت كاج اسكاتلندي در مناطق اطراف نيروگاه در اوكراين را جمع آوري كردند. دليل انتخاب درخت كاج اين بود كه اين درخت نسبت به تغييرات راديو اكتيو بسيار حساس است و تقريبا در تمامي مناطق اروپا، جنگل هاي كاج يافت مي شود.
۱۴ سايت براي بررسي اين درختان با درجات مختلف آلودگي از صفر تا ۶۹۰ سطح راديو اكتيويته طبيعي در داخل منطقه ممنوعه چرنوبيل انتخاب شدند.
به گفته محققان امكان اندازه گيري بالا تر از اين درجه وجود ندارد. زيرا درختاني كه تحت سطوح بالاتر راديو اكتيو قرار گرفته باشند جان سالم به در نخواهند برد.
محققان با مشاهده سابقه تغييرات آب و هوايي در منطقه و اندازه گيري حلقه هاي رشد در درختان قطع شده ،دريافتند بين سطح دوز تابش راديو اكتيو و رشد درختان رابطه وجود دارد. هرچه دوز پرتو تابيده شده بيش تر باشد رشد درخت كم تر خواهد بود.
همچنين اين محققان با سرشماري از گونه هاي جانوري و گياهي منطقه چرنوبيل اعلام كردند تعداد و انواع گونه هاي حشرات و پرندگان نيز در منطقه به شدت كاهش يافته است.
اين يافته هاي جديد در نشريه Trees به چاپ رسيده است.
فاجعه چرنوبيل بدترين حادثه اتمي غيرنظامي تاريخ جهان است كه در رآكتور شماره ۴ نيروگاه چرنوبيل جايي در نزديكي كيف پايتخت اوكراين در ۲۶ آوريل ۱۹۸۶ اتفاق افتاد. اين حادثه با هزينه اي بالغ بر ۲۰۰ ميليارد دلار پرخرج ترين حادثه تاريخ به شمار مي رود.

سازمان فضايي زير نظر مستقيم رييس جمهوري قرار گيرد/ اعزام انسان به فضا نيازمند سرمايه گذاري كلان

Posted: 19 Aug 2013 10:50 AM PDT

دكتر فتح الله امي، عضو هيئت علمي دانشگاه تربيت مدرس، مشاور پژوهشي سازمان فضايي ايران و مدير طرح پرتاب موجود زنده به فضاست كه در پروژه‌هاي مختلفي مشاركت داشته است.
وي تاكنون در سمت‌هاي متعددي از جمله رياست پژوهشكده موتور و پيشرانش و نماينده علمي ايران در روسيه و كشورهاي مشترك‌المنافع در سال‌هاي ۷۶ تا ۸۱فعاليت داشته است.
دكتر امي روز يكشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمي ايرنا در مورد فعاليت هاي آتي سازمان فضايي ايران نظرات جديدي را مطرح كرد.
وي اظهار داشت: از آنجا كه سازمان فضايي در تمامي كشورهاي دنيا يك سازمان مصرف كننده با هزينه هاي بالاست مي بايست به نهادهايي داراي درآمد بالا وابسته باشد تا هزينه هاي لازم تحقيقاتي از اين طريق تامين شود؛ از اين رو به دليل نياز به بودجه هاي كلان اين نوع سازمان ها به عنوان ستاد و يا سازمان به طور مستقيم زير نظر رييس جمهوري فعاليت مي كنند.
وي افزود: سازمان فضايي در گذشته زير نظر وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات به دليل درآمدزايي بالا و از سوي ديگر به دليل وابستگي اين وزارت خانه به فناوري ماهواره قرار داشت.
وي كه چهار سال گذشته مشاور سازمان فضايي ايران بود، گفت: در مطالعات صورت گرفته بنا شد تا معاونت فضايي وزارت ارتباطات وفناوري اطلاعات به طور مستقيم زير نظر رييس جمهوري فعاليت كند؛ اما متاسفانه سازمان فضايي زير نظر نهاد رياست جمهوري وزير نظر رييس دفتر رياست جمهوري وقت قرار گرفت و سازمان از وضعيت سابق خود افت كرد و نيز از نظر مسائل مالي و بودجه دچار مشكل شد.
امي اظهار داشت: از آن زمان سازمان فضايي به ناچار وارد مسائل اجرايي شد و اين درحالي است كه اين امر در هيچ كجاي دنيا مرسوم نيست؛ معمولا سازمان فضايي در حوزه پژوهشگاه ها و فعاليت هاي علمي و پژوهشي قرار مي گيرد.
وي نتيجه گرفت: با ورود سازمان فضايي در مسائل اجرايي،اين سازمان قادر نبود تا پروژه هاي تحقيقاتي خود را در وقت مقرر پيگيري كرده و به اتمام برساند.

*** برنامه ريزي عملياتي براي پرتاب نيازمند تقويت بودجه هاي تحقيقاتي
------------------------------------------------------------------------
استاد تمام دانشكده مكانيك دانشكده تربيت مدرس گفت: طي ۲ سال ونيم گذشته اين سازمان با كمبود بودجه هاي تحقيقاتي روبرو بوده است.
وي افزود: البته پروژه پرتاب موجود زنده به فضا (ميمون از نژاد رزئوس كه در سال گذشته انجام شد) در زمره پروژه هاي سابق سازمان فضايي كشور بود.
امي گفت: در سال گذشته ميموني با استفاده از راكت سوخت جامد تا ارتفاع بيش از۱۰۰ كيلومتر به فضاپرتاب شد كه مطالعات آن به سال هاي ۸۰ تا ۸۴ باز مي گردد.
امي همچنين پيشنهاد كرد: به همين دلايل بهتر است كه سازمان فضايي يا به صورت ستاد و بدون الحاق پژوهشكده هاي وابسته، در زير مجموعه وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات قرار گيرد و يا به صورت يك معاونت زير نظر مستقيم خود رييس جمهور اداره شود.

*** پروژه اعزام انسان به فضا نيازمند سرمايه گذاري كلان است
-------------------------------------------------------------------
مدير طرح پرتاب موجود زنده به فضا، پروژه اعزام انسان به فضا را داراي هزينه هاي بسيار بالا دانست و گفت: براساس مطالعات انجام شده دستكم ۱۰ ميليارد دلار هزينه ايجاد زيرساخت هاي اوليه و سه و نيم ميليارد دلار براي پرتاب نهايي هزينه لازم است و اين امر مستلزم سرمايه گذاري سالانه يك ميليارد دلار براي اين پروژه است.

***اولويت كشور پرتاب ماهواره هاي مخابراتي است
-----------------------------------------------------------
امي، اولويت مهم كشور را در حوزه هوا-فضا و پرتاب هاي فضايي، ارسال ماهواره هاي مخابراتي عنوان كرد و گفت: ماهواره هاي سنجش از دور و به ويژه ماهواره هاي مخابراتي از اولويت و اهميت بيشتري برخوردارند تا بتوان با استفاده از اين ماهواره ها به درآمدزايي لازم و مورد نياز رسيد.
وي تاكيد كرد: پرتاب ماهواره هاي مخابراتي موجب مي شود تا پهناي باند لازم براي سيستم هاي مخابراتي و نيز شبكه هاي مختلف صدا و سيما در داخل تامين شود.
وي هزينه هاي بالاي اجاره ماهواره هاي خارجي را داراي چالش هاي متعددي دانست و گفت: در حال حاضر ميليون‌ها دلار بابت اجاره‌ ماهواره‌هاي مخابراتي هزينه مي شود و با توجه به اينكه در اين بخش گرفتار تحريم‌هاي سياسي هستيم، بنابراين بهتر است به دانش و توليد اين فناوري دست يافت و قدرت ساخت و پرتاب اين ماهواره‌ها (به طور مثال ماهواره‌هاي مورد نياز صدا وسيما) را به دست آورد.
امي خاطرنشان كرد: دستيابي به دانش و فن لازم دراين زمينه، ايران را از وابستگي به خارج بي نياز مي سازد، بنابراين امكانات داخلي كشور بهتر است دراين مسير به كار گرفته شود.

پنجمين نمايشگاه سيستم هاي ايمني و حفاظتي فردا آغازمي شود

Posted: 19 Aug 2013 10:49 AM PDT

به گزارش دبيرخانه نمايشگاه تخصصي سيستم هاي ايمني و حفاظتي ، امير تيمور نژاد مدير برگزاري اين نمايشگاه گفت : امروزه با توجه به افزايش تعداد اماكن و خطرهاي متعدد، موضوع برقراري امنيت و آرامش مورد توجه بيشتري قرار گرفته و به همين دليل تقاضا براي استفاده از تجهيزات ايمني و حفاظتي نيز افزايش يافته است.
وي افزود: استفاده بهينه از تجهيزات باكيفيت و استاندارد باعث جلوگيري از ضرر و زيان‌هاي مالي و حتي جاني و آرامش خاطر افراد خواهد شد و به اين منظور پنجمين نمايشگاه تخصصي سيستم هاي ايمني و حفاظتي با هدف پاسخگويي به نياز مردم در اين زمينه برگزار مي شود.
تيمورنژاد گفت: در اين نمايشگاه سيستم هايي همچون دوربينهاي مداربسته و تحت شبكه ، اعلام و اطفاي حريق، دزدگير اماكن، كنترل دسترسي، كنترل يكپارچه ساختمان، گيتهاي فروشگاهي و سيستم هاي بازرسي ارايه مي شود .
وي خاطرنشان كرد: در اين نمايشگاه معتبر ترين شركت هاي سيستم هاي ايمني و حفاظتي از ايران و كشورهايي نظير انگليس، آلمان، ژاپن و ديگر كشورها تجهيزات خود را به نمايش خواهند گذاشت .
پنجمين نمايشگاه تخصصي سيستم هاي ايمني و حفاظتي تا ۳۱ مردادماه ادامه دارد.

مردم سراسر دنيا مي توانند اجرام آسماني را نام گذاري كنند

Posted: 19 Aug 2013 10:48 AM PDT

به گزارش روز يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري اينديپندنت، موسسه بين المللي نام گذاي سيارات، ستارگان و اجرام آسماني (IAU)، از تمام مردم دنيا خواست پيشنهادات خود را براي نامگذاري اجرام تازه كشف شده آسماني ارايه دهند.
اين موسسه بين المللي (IAU)، كه در سال ۱۹۱۹ در پاريس تشكيل شده است بيش از ۱۱ هزار عضو از بيش از ۹۰ كشور دنيا دارد و در راستاي مشاركت مردمي كارآمد از مردم همه كشورها خواسته است پيشنهادات و اسامي انتخابي خود را به آدرس iaupublic@iap.fr ايميل كنند.
گفتني است هيچ قانون رسمي براي نام گذاري سياره ها وجود ندارد و ستاره شناسان نام هاي پيشنهادي خود را به راي مي گذارند تا در مورد يك نام مخصوص با هم به اجماع برسند.
اين موسسه همچنين دستورالعمل هايي نيز براي انتخاب اسامي مشخص كرده است:
• نام انتخابي ۱۶ كاراكتر يا كمتر باشد؛
• ترجيح اين است كه نام انتخاب شده تك كلمه اي باشد؛
• در اكثر زبان ها قابل تلفظ باشد؛
• توهين به فرهنگ يا زبان خاصي نباشد؛
• نام انتخابي بيش از حد به نام هاي موجود ديگر اجرام آسماني شبيه نباشد؛
• نام حيوانات نباشد،
• نام انتخابي عنوان تجاري نباشد.

ستاره شناسان موفق شدند اخيرا يكي از قمرهاي نپتون را كشف كنند. درحال حاضر نام S/۲۰۰۴ N ۱ براي اين قمر در نظر گرفته شده است. مارك شووالتر، ستاره شناسي كه اين قمر را كشف كرده، نام Polyphemus را براي اين قمر پيشنهاد داده است و سازمان بين المللي ستارات ، سيارات و اجرام آسماني در حال بررسي نام هاي پيشنهادي ارائه شده براي اين قمر است.

حمايت ۲۰۰ ميليارد ريالي از خريد تجهيزات آزمايشگاهي

Posted: 19 Aug 2013 10:47 AM PDT

نخستين نمايشگاه تجهيزات و مواد آزمايشگاهي ساخت ايران در ارديبهشت ماه سال جاري برگزار شد.
به گزارش معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري، سيد مجتبي خيام نكويي اظهار داشت: با توجه به اينكه عمده مصرف كنندگان اين تجهيزات دانشگاه‌ها و مراكز آموزشي و پژوهشي هستند براي تشويق به خريد از محصولات داخلي، يارانه اي ۵۰ درصدي به منظور حمايت از خريد تجهيزات و مواد ساخت داخل به اين مراكز اختصاص يافت.
وي افزود: در طي برگزاري نمايشگاه۱۳۱ قرارداد با مبلغ ۴۰ ميليارد تومان منعقد و ساخت تجهيزات وارد فاز اجرايي شده است و بناست تا بزودي محصولات و تجهيزات آماده به مرور تحويل خريداران خواهد شد و براي باقيمانده آن‌ها نيز قرارداد ساخت منعقد شده است.
معاون فناوري و نوآوري معاونت علمي وفناوري رياست جمهوري خاطرنشان كرد: براساس قراردادهاي امضا شده سهم معاونت علمي و فناوري حدود ۲۰ ميلياردتومان است كه از اين ميزان تاكنون شش ميليارد و چهارصد ميليون تومان به كارگزار مالي نمايشگاه پرداخت شده است و مابقي تعهد معاونت نيز به مرور به حساب كارگزار واريز خواهد شد.

رانندگان از وجود حيوانات در جاده آگاه مي شوند

Posted: 19 Aug 2013 09:29 AM PDT

به گزارش روز دوشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه نيچر، برخورد با حيوانات وحشي در جاده ها و به خصوص در شب، يكي از مهمترين عوامل تصادف و حواس پرتي رانندگان است. اگر سرعت راننده هنگام مواجه شدن با حيوانات و موانع بيش از سرعت مجاز باشد، ماشين به طور يقين واژگون مي شود.
گوش انسان قادر به شنيدن فركانس هايي در بازه ۲۰ تا ۲۰هزار هرتز است. اين فركانس توسط گوش بسياري از حيوانات از جمله گاو، گراز و گوزن شنيده نمي شود و به همين دليل است كه بوق ماشين هيچ علامت خطري براي اين حيوانات محسوب نمي شود.
در حال حاضر چند سيستم هشدار به رانندگان در برخي از كشورهاي دنيا از جمله آلمان، كانادا، برخي ايالت هاي آمريكا و سوئد وجود دارد؛ ولي تمام اين سيستم ها كارايي لازم را ندارند و اگر حيوان بيش از چند دقيقه در جاي خود ثابت باشد، اين سيستم ها خاموش مي شوند و هشدار نمي دهند.
سيستم رادار جديد LADS ( سرنام The Large Animal Detection System ) نام دارد و اين سيستم پيشرفته در هرثانيه، در ۳۶۰ درجه محيط سيگنال منتشر مي كند و سيگنال ها به محض عبور با مانع بازتابيده مي شوند. متناسب با اين رادار يك نرم افزار طراحي شده است كه حيوانات كوچكي كه خطري براي رانندگان محسوب نمي شود و گياهان را ناديده مي گيرد.
زماني پيغام هشدار به رانندگان مخابره مي شود كه فرصت كافي براي كاهش سرعت و جهت گيري مناسب را داشته باشند.
اين سيستم پيشرفته از سال گذشته در يكي از بزرگراه هاي كوهستاني كانادا نصب شده است و در سخت ترين شرايط جوي نيز به دقت كار مي كند.
هنگاميكه حيوان توسط سيستم رادار تشخيص داده مي شود، به رانندگان توسط چراغ هاي فلاشر موجود در حاشيه اتوبان،۷۰۰ متر جلوتر از مكان مانع هشدار داده مي شود.
اين سيسستم قادر به ثبت تعداد وسايل نقليه و سرعت آنان نيز هست.
بيشترين آمار تصادفات جاده اي با حيوانات، در كانادا گزارش شده است.
قرار است مدير اين پروژه تحقيقاتي گزارش كامل دستاورد علمي خود را در كنفرانس IEEE Sensors conference در ماه نوامبر، در بالتيمور مريلند ارائه دهد.

Comments

Popular posts from this blog

شیروان پایتخت پارتها

96 Badass The Philosopher Hakim Orod Bozorg Khorasani Quotes That Will Inspire You

شیروان پایتخت پارتها