شیروان پایتخت پارتها
شیروان پایتخت پارتها |
- فقط سيمكارتي كه خودبهخود سوخته رايگان تعويض ميشود
- اطلاعات محرمانه چگونه حفظ ميشوند؟
- آغاز دومين جشنوارهي روباتيك كشوري
- امتناع ياهو از فروش سهام علي بابا
- هانیبال الخاص
- فروش نخستين عينكهاي سهبعدي طبي
- اينتل با پردازنده جديد میآيد
- آمادهسازي فلش پلير براي اينترنت اكسپلورر 9
- پخش فيلمهاي سهبعدي در پلياستيشن3
فقط سيمكارتي كه خودبهخود سوخته رايگان تعويض ميشود Posted: 17 Sep 2010 03:49 PM PDT مدير كل بازاريابي شركت ارتباطات سيار با بيان اين كه اگر كسي به دفاتر مراجعه كرده و قصد تعويض سيمكارتش را داشته باشد، سيمكارت قبلي او باطل و سيمكارت جديدش فعال ميشود گفت: اگر مشترك نسبت به سوختن سيمكارتش معترض باشد، بايد سيمكارت خود را تحويل بدهد تا كار تست برروي آن انجام و مشخص شود كه سيمكارت خودبهخود سوخته است تا تعويض بهصورت رايگان صورت بگيرد. محمدمهدي عطوفي - مدير كل بازاريابي و امور مشتركان شركت ارتباطات سيار ايران - در گفتوگو با خبرنگار ارتباطات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اظهار كرد: مشتركان معمولا در20 درصد موارد براي دريافت خاص خدمات سيمكارت نياز پيدا ميكنند و اكثرا به خدمات روزمره نياز دارند. او با بيان اين كه تقريبا 80 درصد مشتركان به خدماتي نياز دارند كه در همه دفاتر وجود دارد، گفت: ما يكسري دفاتر داريم كه خدمات را بهصورت كامل ارائه ميدهند و دفاتري هم داريم كه پاسخگوي نيازها و درخواستهاي روزمره مشتركان هستند. وي افزود: چنانچه سيمكارت مشتركي دچار مشكل شود، مشترك بايد به دفاتر دولتي (full service) كه 100 دفتر در استان تهران است و در كل كشور به دفاتر تلفن ثابت مراجعه كند. او ادامه داد: اين دفاتر داراي ابزارهايي هستند كه سيمكارتها را تست ميكنند و چنانچه مشكلي در سيمكارت باشد، به صورت رايگان تعويض ميشود. عطوفي يادآور شد: نميتوانيم در دفاتر خدمات ارتباطي كه اكنون حدود 300 نقطه در سراسر كشور است، ريز مكالمه بگيريم يا يكسري سرويسهاي خاص مثل نقل و انتقالها را نميتوان انجام داد اما در مقابل دفاتر دولتي (full service) وجود دارند كه ميتوانند تمام نياز ما را تامين و خدمات خاص را به متقاضيان ارائه كنند. |
اطلاعات محرمانه چگونه حفظ ميشوند؟ Posted: 17 Sep 2010 03:48 PM PDT يك كارشناس فنآوري اطلاعات نبود فضاي امن براي نگهداري اطلاعات را يكي از مشكلات رايانههاي امروزي دانست و گفت: توكنهاي امنيتي وظيفه نگهداري اطلاعات حساس، رمزنگاري و احراز اصالت را برعهده دارند و كليد رمز توكن هاي بومي بههيچ عنوان قابل شكستن نيست و از امنيت پايداري برخوردار است. مسعود رجايي در گفتوگو با خبرنگار فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، با بيان اين كه توكن (TOKEN) امنيتي (قفل اطلاعات محرمانه افراد) يك ماژول سختافزاري است كه براي احراز اصالت فرد، نگهداري اطلاعات حساس و عمليات رمزنگاري استفاده ميشود، اظهار كرد: هر توكن امنيتي معمولا داراي يك شناسه شخصي يا اصطلاحا PIN است كه براي فعالسازي توكن بهكار ميرود و از آن ميتوان براي احراز اصالت فرد در رايانهها و يا شبكههاي رايانهيي استفاده كرد. او گفت: همچنين ميتوان از توكن براي ذخيرهسازي امن اطلاعات حساس نظير كليدهاي رمزنگاري، اطلاعات لاگين به رايانه و سرورها (شامل نام كاربري و گذرواژه) و كليدهاي خصوصي مربوط به گواهيهاي ديجيتال استفاده كرد. وي يادآور شد: مشكلي كه در حال حاضر در تمام رايانهها موجود است، نبود فضاي امن براي نگهداري اطلاعات مهم و حساس است كه توسط فرد نفوذگر به رايانه شما قابل دسترسي نباشد كه منظور از اين فرد نفوذگر يك سرويس اطلاعاتي و يا شركتي مثل مايكروسافت است نه يك هكر معمولي. اين كارشناس درباره نحوه عملكرد توكن عنوان كرد: توكنها تعدادي الگوريتم رمز و يك حافظه امن را در خود جاي ميدهند كه در اين راستا از حافظه امن براي نگهداري اطلاعات حساس مثل كليدهاي رمزنگاري استفاده ميشود. رجايي گفت: به عنوان نمونه كليد رمز مورد استفاده در الگوريتم رمز به هيچ وجه حتي توسط خود شخصي كه كليد را در آن قرار داده است، قابل خواندن نيست و از امنيت بسيار بالايي برخوردار است. اين كارشناس فنآوري اطلاعات ادامه داد: در رمزشكني سيستمهاي رمزنگاري امروزي، فرض ميشود دشمن از ساختار الگوريتم رمز مطلع و هدف وي بهدست آوردن كليد رمز باشد. وي افزود: لازم به ذكر است كه توانايي توليد داخل به حدي رسيده است كه با تكنولوژيهاي برتر امروزي امكان استخراج كليد رمز از داخل توكن وجود نخواهد داشت. او درباره تفاوت توكن امنيتي با قفلهاي سختافزاري (Dongle) بيان كرد: كار قفل جلوگيري از كپي غيرمجاز نرمافزار است كه توكن هم اين قابليت را داراست ولي به هيچ عنوان در تنوع خدماتي كه ارائه ميدهد قابل قياس با قفلها نيست. رجايي با اشاره به جامعه هدف براي استفاده از توكنها گفت: كارمندان سازمان ها، ادارات و كليه سرويسگيرندگان از سرورها استفادهكنندگان عمده از توكنهاي امنيتي است و بهعنوان مثال توكن ميتواند در خبرگزاريها مورد استفاده قرار گيرد تا يكسري از اخبار در اختيار سازمانها يا افراد خاصي قرار بگيرد. وي درباره امكان استفاده ساير اقشار مردم از توكن با بيان اينكه امروزه امكانات استاندارد رمزنگاري در سيستمهاي عامل و برنامههاي كاربردي معروف پيش بيني شده است اظهار كرد: به عنوان مثال سرويس امنسازي ايميل و يا سرويس امنسازي وب؛ اين امكانات عمدتا مبتني بر زيرساخت رمزنگاري كليد عمومي (PKI) است كه در آن از گواهيهاي ديجيتال كاربران استفاده ميشود و معمولا هم كاربران كليدهاي خصوصي مربوط به گواهي ديجيتال خود را برروي هارد كامپيوتر نگهداري ميكنند كه از لحاظ امنيتي ميتواند مشكلاتي را به همراه داشته باشد كه در اين موارد راهحل امن استفاده از توكنهاي امنيتي است. اين كارشناس با بيان اين كه براي استفاده از توكنهاي امنيتي در معماري PKI استانداردهاي خاصي وجود دارد اذعان كرد: در حال حاضر استاندارد PKCS#11 به عنوان يك استاندارد فراگير مطرح است و سازندگان نرمافزار با پشتيباني از اين استاندارد امكان استفاده از ماژولهاي امنيتي را براي نگهداري كليد خصوصي فراهم ميكنند كه علاوه بر اين استاندارد، شركت مايكروسافت نيز استاندارد خاص خود با نام CSP را ارائه كرده است. وي يادآور شد: توكنها در كشورهاي مختلفي همچون آمريكا، چين و تايوان ساخته ميشوند ولي نميشود از منظر امنيتي به تمام آنها اعتماد كرد زيرا مطمئن نيستيم كه اطلاعات در آنها كپي و جعل نشود. او ادامه داد: به عنوان مثال ممكن است بتوان اطلاعات داخل يك توكن را سرقت كرده و از آن سوء استفاده كرد و يا يك توكن كاملا مشابه ساخته و در فرايند ورود به يك سامانه به جاي يك كاربر مجاز ايفاي نقش كرد. رجايي درباره آثار تحريم بر توكنهاي امنيتي اظهار كرد: كشورهاي ديگر از توكنها استفاده امنيتي ميكنند و حتي در شرايط بحراني ميتوانند با استفاده از دريچهها و درهاي پشتي (BACKDOOR) وارد مسائل امنيتي كشور و سازمانهاي ما شوند كه در همين راستا بيشترين انگيزه شركت ما هم از ساخت توكنها، جلوگيري از ورود چنين سيستمهاي غيرايمني به كشور بوده است و خوشبختانه اولين سازنده توكن در كشور بوديم كه گونه كاملا بومي اين سيستم را طراحي و پيادهسازي كرديم. اين كارشناس امنيت شبكه قوانين گمركي را براي ورود توكن به كشور باز دانست و در پايان گفت: اين موضوع با وجود توليدات بومي داخل كشور است و شاهديم كه هنوز توكنهاي امنيتي از خارج وارد ميشود. |
آغاز دومين جشنوارهي روباتيك كشوري Posted: 17 Sep 2010 03:47 PM PDT فرهنگسراي فنآوري اطلاعات با هدف ترويج، توسعه و غنيسازي علم روباتيك در ميان نوجوانان و جوانان اين مرز و بوم، دومين جشنواره روباتيك كشوري (روباتها در شهر) را با حضور 140 تيم برگزار ميكند. به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، اين جشنواره در چهار رشته مسيرياب، اسكوار، ماز و رالي خياباني، با همكاري مديريت فرهنگي هنري منطقه 11، از بيست و هفتم تا بيست و نهم شهريورماه، ساعت 9 تا 18، در سالن شهيد فهميده فرهنگسراي رازي به نشاني تهران، ميدان قزوين، خيابان قزوين، خيابان شهيد مرادي، تقاطع خيابان هلال احمر برگزار ميشود. |
امتناع ياهو از فروش سهام علي بابا Posted: 17 Sep 2010 03:47 PM PDT گروه علي بابا به ياهو پيشنهاد كرد بخشي از سهم 39 درصدياش در اين شركت اينترنتي چيني را بازخريد كند اما اين پيشنهاد از سوي ياهو رد شد. به گزارش سرويس فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، روابط ميان ياهو و گروه علي بابا در ماههاي اخير تيره شده است. علي بابا در ماه ژانويه براي پشتيباني از اعتراض گوگل درباره حملات سايبر و سانسور در چين آشكارا از ياهو انتقاد كرد. سخنگوي علي بابا به تازگي اظهار كرده كه اين شركت در حال ارزيابي مجدد روابطش با ياهو است زيرا اظهارات يكي از مديران اين شركت آمريكايي نشان ميدهد كه هر دو شركت براي تبليغات در چين رقابت ميكنند. طبق بيانيه گروه علي بابا، اين شركت به ياهو پيشنهاد كرده بخشي از سهم خود در علي بابا را بفروشد و ارزش باقيمانده سهامش را افزايش دهد اما ياهو در مقابل، پيشنهاد خود براي فروش سهامش را داده كه از نظر علي بابا ناموجه بوده است. كارول بارتز، مدير اجرايي ياهو نيز اعلام كرد كه شركتش قصد ندارد دارايياش در علي بابا را بفروشد و افزوده كه ممكن است تا اواخر سال جاري و زماني كه ياهو تحت توافق سال 2005 با اين شركت دومين كرسي هيات مديره علي بابا را به دست بياورد، به هيات مديره علي بابا بپيوندد. بر اساس ارزيابي Susquehanna، ارزش دارايي ياهو در گروه علي بابا هشت تا 11 ميليارد دلار است. گروه علي بابا شركت مادر Alibaba.com Ltd و شركتهاي اينترنتي ديگر است. |
Posted: 17 Sep 2010 03:44 PM PDT هانیبال الخاص در گفتگو با مهر:گفتگو:سحرآزادآرزو دارم مانند سه سالگیام نقاشی کنم / دیوارهای ما نباید خالی باشد هانیبال الخاص با بیان اینکه دوران زیادی طول کشیده تا آثارش مورد پسند خریداران قرار بگیرد اعتقاد دارد همانطور که ما ایرانیها عادت داریم زمین خانههایمان را با فرش تزئین کنیم باید برای زیبایی دیوارهایمان هم از آثار هنری استفاده کنیم. هانیبال الخاص علاوهبر نقاشی، شعر هم میگوید در سال 1309 در کرمانشاه متولد شد و اکنون در آمریکا زندگی میکند. همانطور که خودش میگوید، در قافیه درست کردن کم نمیآورد و حرفهایش را با طنز و خنده میزند. مانند نقاشیهایش ساده سخن میگوید و با همین سادگی از مهمانانش پذیرایی میکند. گفتگوی زیر به مناسبت تجلیلی است که قرار است برای وی به مدت دو هفته در خانه هنرمندان برگزار شود: *خبرگزاری مهر- گروه فرهنگ و هنر:حال و هوای این روزهایتان چگونه است؟ چه کارهایی میکنید؟ ـ هانیبال الخاص: میخواهم به کارهای ناتمام خود برسم. دلم میخواهد مجموعه پرتره شاعران ایران را که شروع کردهام، به پایان برسانم. خیلی از شاعران خودشان مدل من شدهاند. کشیدن پرترهها از ملکالشعرای بهار شروع شد، بعد با ایرج میرزا، شاملو، فرخزاد و البته قبل از آنها نیما ادامه پیدا کرد. خیلی از شاعران خودشان مدل من شدند. کشیدن پرتره را از ملکالشعرای بهار شروع شد، بعد با ایرج میرزا، شاملو، فرخزاد و البته قبل از آنها نیما ادامه پیدا کرد. *به نیما علاقه دارید؟ ـ من قبلا نیما را نخوانده بودم بعد از سفر اولم از آمریکا که برای تدریس به هنرستان پسران آمده بودم، شروع کردم به خواندن نیما. شعرهای نیما احوالم را عوض کرد تاآنجاکه در تمام کلاسهای طراحیام به بچهها میگفتم شعرهای نیما را بخوانند. *چه ویژگی داشت که اینقدر شما را تحت تاثیر قرار داد؟ ـ چون اولین کسی بود که مدرنیزم را در هنر فهمیده بود. مدرنیزیمی که نیما در شعر آورده بود، خیلی درست بود. پس از او بود که فهمیدیم شعر حتما نباید قافیه داشته باشد. نیما در شعرهایش موضوعهایی را گفت که کسان دیگر نمیگفتند. من حتی نیما را بزرگترین شاعر جهان میدانم. او تاثیر زیادی روی شاملو، اخوان و..داشته است. شعرهای او بینظیر است. *هنوز هم شعرهای او را میخوانید؟ ـ بله. *برگردیم سرکلاسهایتان در هنرستان پسران. ـ هر وقت به هنرستان پسران میرفتم از بچهها میپرسیدم نیما را میشناسید و میگفتند نه. در آن زمان خیلی از کسانی که به هنرستان پسران میآمدند آنهایی بودند که معمولا دو بار در کلاس نهم رد شده بودند و اگر در سال سوم رد میشدند باید به سربازی میرفتند. چون شنیده بودند جایی به نام هنرستان پسران وجود دارد و برای اینکه به سربازی نروند به آنجا میآمدند. حتی گاهی نمیدانستند نقاشی چیست. من معلم سال اولیهای هنرستان بودم. یک روزی به من گفتند یکی از کسانی که به آنها مشت زدهای وسواس و بیماری روانی دارد. *مگر شاگردهایتان را می زدید؟ ـ من خیلی یواش و به یکی از بچهها مشت زده بودم . به او گفته بودم تندتر طراحی کند. یکی دیگر از شاگردانم "بهمن بروجنی" بود. او من را بیرون کلاس صدا کرد و گفت که این شاگرد، کمی مشکل روانی دارد و با او شوخی نکنید. منهم قبول کردم. بعد دوباره به سرکلاس رفتم و منتظرشدم تا دوباره اشتباهی کند و پس از آن یک مشت دیگر به شوخی زدم (خنده) تا یاد بگیرد تمرین کند یعنی یاد بگیرد مرتب کار کند و کاری نداشته باشند که درست میکشد یا نه فقط بکشد. *حال و هوای آن روزهای هنرستانها چطور بود؟ از اوضاع هنرستانهای الان خبر دارید؟ نه. فقط میدانم خیلی عوض شده است. وقتی من در هنرستان تدریس میکردم همه نگارگران خوب آنجا بودند مثل مقیمی که یک فرد بسیار ساده بود. *روش شما در تدریس چه بود؟ ـ همیشه به شاگردانم میگفتم فرمولی از اسکلت را بکشند. پاها را که حالت پرانتزی داشتند، باید می کشیدند و اینها نکاتی بود که وقتی طراحی میکردند، فکر میکردم دقت کردهاند و دارند یاد میگیرند. وقتی به بهمن بروجنی و نسل او درس میدادم، فهمیدم چیزهای زیادی راجع به طراحی نمیدانند. وقتی بهمن برای اوقات فراغت به شهر خودش ـ بروجن ـ رفت، کلی تمرین کرده بود چون اصولا من کمیت را به کیفیت ترجیح میدادم. بعد از سه ماه با یک گونی وارد خانهام شد. وقتی گونی را باز کرد کارهای بسیار کوچک از دهقانان، همسایههایش تا کارهای بزرگ در آن بود. من مجبور شدم به او بگویم کارها را تقسیم کند. بعد آنها را کنار هم چسباندم که یک تابلوی بزرگ درست کردیم. بروجنی یکی از شاگردانی بود که خیلی خوب به شیوه من جواب داد. در آن موقع در یک انجمن تدریس میکردم و گاهی کارهای شاگردانم را نمایش میدادم و به مردم میگفتم این آثار را بخرید. آنها هم میخریدند و پولها را نقدا به شاگردان میدادم. *یکی از فعالیتهای شما نوشتن نقدهای هنری در روزنامهها نیز بود. ـ در روزنامه کیهان در مورد نمایشگاههای هنری و سبکهای مختلف، مطلب نوشتم که هنوز برخی، این نوشتهها را نگه داشتهاند. یکی از تابستانهایی که هنرستان تعطیل بود و منهم نقد نمینوشتم تصمیم گرفتم کارنامهای برای هنرمندان مختلف درست کنم و به آنها از نظر طراحی، رنگ، میزان فروش و.نمره بدهم. یادم است خانم ایران درودی از ظنر میزان فروش کارهایش 20 گرفت و نمره بقیه کارهایش را صفر دادم. *واکنش خود نقاشانی که شما به آنها نمره میدادید، چه بود؟ ـ خیلیها عصبانی شده بودند به خصوص خانم درودی هیچوقت با من آشتی نکرد. اوایل فکر میکردم خیلی نقاشی بلد نیست چون رنگها را با هم قاطی میکرد و از میان آنها یک اثر میساخت ولی بعدها فهمیدم زن بسیار فهمیده و باسوادی است که عمقی دارد. مردم باید بفهمند به غیر از زمین، دیوار هم داریم و وقتی نقشهای زیبای قالی روی زمین وجود دارد چرا دیوارهای ما خالی است؟ *یکی از نکاتی که من قبلا شنیده بودم و خود شما هم اشاره کردید، تمرکز بر طراحی بود و اینکه گفتید وقتی وارد هنرستان شدید، متوجه شدید بچهها طراحیهای خوبی ندارند. فکر میکنید با وجود اینکه طراحی به نوعی پایه هنرهای تجسمی است، چرا در این زمینه ضعیف عمل شده است؟ ـ چون طراحی را با ذغال کارکردن یا صرفا از روی یک مجسمه کشیدن میدانستند. من به آنها یاد دادم اینها طراحی نیست و با این کار چیزی یاد نمیگیرند. گفتم کارها را تند و بلافاصله بکشند. یکی از موارد دیگر، این بود که بیشتر آنها در کشیدن دست مشکل داشتند و نمیتوانستند درست دست بکشند. نقاشی را دیدم که تابلوی زنی را کشیده بود ولی به جای دستان زن، گل گذاشته بود. برای همین من به شاگردانم تاکید میکردم زیاد از دست طراحی کنند. *چرا؟ ـ چون اگر میتوانستند درست دست بکشند، همه چیز را میتوانستند موضوعهای دیگر را به راحتی طراحی کنند. اگر کسی دست را درحال گرفتن، نازکردن، مشت کردن و.. بکشد، کار سختی است. باید تمرین زیادی انجام دهی و حالتهای مختلف را نشان بدهی. دست، حرف میزند و خیلی از پیامها را منتقل میکند. برای همین باید یاد بگیرید دست را درست بکشید. یک راه هم بیشتر برای یادگرفتن آن نیست. باید 100 طراحی از یک دست کامل روی کاغذ A4 بکشید و بعد صدها طرح از حالتهای دیگر بکشید. در مورد شاگردانم میدیدم به فاصله اینکه دستهای خوبی میکشیدند طراح خوبی میشدند. *خود شما چطور به این نکته پی بردید که کشیدن دست سخت است؟ ـ همان اوایل که طراحی میکردم، میدیدم دستهایی که میکشم شبیه کارهای دیگرم نیست و ضعیفتر است. خودم آنقدر طراحی کردم تا بتوانم دستهای خوبی بکشم. *در آن زمان چند سالتان بود؟ ـ آن موقع دانشجو بودم و در دانشگاه شیکاگو درس میخواندم. معلمهای خوبی در زمیه طراحی داشتیم که یکی از آنها به ما یاد داد دست خیلی سخت است و منهم حس کردم بلد نیستم درست، دست بکشم. برای همین شروع به تمرین کردم. البته شاید دست برای ما ایرانیها خیلی مهمتر باشد چون ما با دست حرف میزنیم و خیلی از توضیحات ذهنی خود را با دست نشان میدهیم مثلا خیلی از مواقع میگوییم "خاک برسرم". منهم سعی کردم این نکته را به شاگردانم یاد بدهم. آخر سر به این مطلب رسیدم که شاگردانم باید 3 هزار دست طراحی کنند. من طرحهای آنها را میدیدم و اگر خوب بود به آنها امضا میدادم که طراح دست خوبی شدهاند. *یعنی شاگردانتان باید 3 هزار دست طراحی میکردند؟ ـ بله و شاگردانم این کار را میکردند. *وقتی با هنرجویان جوان صحبت میکنیم در مورد هنر مدرن و معاصر مطالبی خواندهاند اما اطلاعاتی در مورد تاریخچه هنرهای سنتی و گذشته خودمان ندارند. درحالیکه نسل شما علاوهبر اینکه به هنر زمان خودش آشنا بود و با آن کار میکرد با هنرهای خودمان مانند نگارگری که به آن اشاره کردید، بیگانه نبود. چرا؟ ـ من همیشه میگویم قبل از اینکه بخواهیم رنگها را روی بوم بپاشیم باید سواد کافی داشته باشیم مثلا خیلیها فکر میکنند چشمها در بالای سر قرار دارد درحالیکه وسط چانه و میان سر هستند. من اینها را به شاگردانم یاد میدادم و میگفتم وقتی نمیتوانید خودتان یا مادرتان را بکشید چگونه نقاشی هستید. به صرف نقاشی آبستره کشیدن، نمیتوان گفت نقاش هستید. یادم است برای نوشتن مقالهای برای روزنامه کیهان به نمایشگاهی رفتم که "ه" را با رنگهای مختلف نوشته بود. وقتی با این نقاش صحبت میکردم به من گفت: نمیدانم مردم ما چرا اینقدر بیشعور هستند؟ پرسیدم چرا؟ او گفت: برای اینکه این "ه" فریاد و هوارهای من است به مردم تا بیایند و نقاشیهای من را ببینید. بعد من گفتم: با یک "ه" این دعوت، کافی نیست. یک تابلو بکش و تمام حروف فارسی را بنویس تا هرچه را میخواهی بتوانی بگویی." (خنده). این حرف من خیلی به آن نقاش برخورد. شرایط اینگونه بود. نمیدانستند نقاش شدن با زحمت و عشق بوجود میآید. *یعنی شما اعتقاد دارید یک نقاش ایرانی باید بنیانهای نقاشی و هنرهای گذشته خود را بشناسد بعد به سبکهای نوین بپردازد؟ ـ بله. من معتقد هستم جوانان ما باید یاد بگیرند طراح خوبی بشوند. طراحیهای "گویا" من را دیوانه میکند. کسی را نمیشناسم که در حد او باشد. کاریکاتورهایی کشیده است که تماما شکوههای انسانهای دیوانه و بهم خورده را نشان میدهد. "گویا" میدانست امپرسیونیست یا اکسپرسیونیست چیست. در کارهایش نمونههای زیادی سورئال وجود دارد. پر کار بود تاآنجا که میتوانم بگویم غلط میکنم ادعا کنم یک روز به اندازه او کار کردهام. او استاد بسیار بزرگی است. مثل حافظ ما است و کسی نمیتواند جانشین او شود. اول باید خود را خوب شناخت و فهمید انسانیت یعنی چه. میانگین عمر افراد خانوادهام 65 سال بوده و من فعلا 15 سال بیشتر عمر کردهام.خوب این خیلی خوب است. *در مورد خاطرات هنرستان صحبت کردید. چه خاطراتی از دوران تدریس در دانشگاه دارید؟ ـ وقتی وارد دانشگاه شدم، دانشجویان کلی از روش تدریسم شوکه شدند چون به شاگردانی که خوب کار نمیکردند محکم مشت میزدم بعد می گفتم خوب کاری کردم که مشت زدم. گاهی اوقات هم میگفتم "خاک بر سرت، تو بدترین طرح را کشیدهای، نگاه کن ببین چرا بد است." (خنده) *80 ساله شدن حسی دارد؟ ـ معجزهای است چون تعداد بیماریهای من بسیار زیاد است ولی تا این سن رسیدهام. تا به حال سه بار قبلم را جراحی کردهام. در کودکی مالاریا گرفتم. کلا از کودکی خیلی آدم سالمی نبودم. میانگین عمر افراد خانوادهام 65 سال بوده و من فعلا 15 سال بیشتر عمر کردهام.خوب این خیلی خوب است. *نقاشیهای شما معمولا روایت دارند و به نوعی سهلالممتنع هستند. تعریف شما از نقاشی چیست؟ ـ من علاوهبر نقاشی شش سال هم در یک کارخانه کار میکردم. *چه کاری میکردید؟ ـ اوایل فقط جارو میکردم. *چه زمانی بود؟ ـ وقتی که در موسسه هنر شیکاگو درس میخواندم در این کارخانه کار میکردم. در آنجا به نکتهای پی بردم که بعضی اوقات میگویم آمریکا چقدر عقب افتاده است. در مقابل محل کار ما، کارخانه دیگری نیز وجود داشت که محل کشتار کارگرانی بود که روز جهانی کارگر بابت قتل آنها انتخاب شد. این نشان میدهد آمریکا چقدر رمز را در خودش نگه میدارد. *در آن زمان طراحی هم میکردید؟ ـ بله. زمانی بود که به خودم گفتم وقتی میتوانم هشت ساعت در کارخانه کار کنم پس میتوانم طراحی هم انجام دهم. برای همین روزی 13 ساعت کار می کردم که 8 ساعت آن کار در کارخانه بود و پنج ساعت هم طراحی. *چرا در نقاشیهایتان بیشتر انسان کشیده اید؟ ـ اگر بتوانید انسان را خوب بکشید، همه چیز را خوب می کشید و بعد از آن، کشیدن منظره برایتان آسان میشود. من طبیعت بیجان هم کشیدهام. پس از آن دوست داشتم مانند مینیاتور نقاشی بکشم و این چیزی بود که به آن رسیدم یعنی راوی باشم. *این راوی شدن از علاقه شما به شعر هم نشات میگیرد؟ ـ پدر و عموهایم از معروفترین شاعرهای معاصر آشوری بودند. آنها خیلی شعر نمیگفتند اما شعرهای خیلی قشنگی داشتند. میتوانم بگویم من 10 برابر آنها شعر، غزل، دو بیتی و روی (یک قالب آشوری) سرودهام. *شما اهل شعر و نقاشی هستید. چه شد میان این دو، نقاشی را انتخاب کردید؟ ـ نقاشی کار روزانه من است مثل همان کاری که در کارخانه انجام میدادم. وقتی نقاشی میکنم برای تفریح و استراحت هم شعر میگویم. من عاشق قافیه هستم و در گفتن آن خیلی قویام. امکان ندارد قافیه ای پیدا نکنم. در ضمن دوست دارم شعرهای کودکان بنویسم چون خیلی از نویسندگان ما خیلی کم برای بچه ها شعر نوشته اند. من زیاد نوشته ام. *در مورد نقاشیهایتان هم دوست دارید به فضای کودکانه نزدیک باشد؟ ـ بله. خواستم به نقاشی دوران کودکیام برگردم. دوست دارم طرحهایم مانند دوران سه سالگیام باشد. برخی اوقات فکر میکنم نقاشیهایم تا دوران 4 سالگیام رسیده است ولی تعداد انها خیلی کم است چون این کار، سخت است. آدم باید از تمام دانش و عیبهایی که دارد تهی شود تا بتواند مانند بچهها نقاشی کند یا شعر بگوید. *شنیدهام که تلاش زیادی انجام میدادید کارهای شاگردانتان را بفروشید. اما تا سالها کارهای خودتان را نمی فروختید. چرا؟ ـ کارهای من برای مشتریها جذاب نیست. *این اواخر که فروش کارهای شما خیلی خوب است. ـ خیلی طول کشید تا کارهایم فروخته شدند. هیچوقت طراحیهای من را نمیدیدید چون در آن زمان نقاشان یاد گرفته بودند مثل رامبرانت طراحی کنند. من طراحیهایم را به شاگردانم نشان نمیدادم چون احتمالا میگفتند وقتی خودش بلد نیست طراحی کند، چطوری به ما درس می دهد؟ *بعدا نگاهشان عوض شد؟ ـ بله. من دنبال مد نبودم. آنچه را که دوست داشتم، میکشیدم. *پس اینطور نبود که کارهایتان فروش نداشته باشد بلکه درک نشده بود؟ ـ بله. اگر میخریدند که خیلی بهتر بود. برخی از نگارخانهها و یکی دو تا از شاگردانم که کارهایم را میفروختند، پول فروش تابلوهایم را ندادند. *و این اواخر فروش آثارتان بهتر شد؟ ـ بله ولی متاسفانه پول فروش آثارم به خودم نرسید. *خریدارهای آثار پولهایتان را ندادهاند؟ ـ برخی از نگارخانهها و یکی دو تا از شاگردانم که کارهایم را میفروختند، پول فروش تابلوهایم را به خودم ندادند. یکی از شاگردانم که وقتی در آمریکا بودم به من تلفن میزد و میگفت که کارهای بیشتری بفرستم. او حتی نگفت که یکبار در یکی از نمایشگاههای نقاشی، پرفروشترین نقاش بودهام. اینها گلههای زندگی من است که مقصرش هم خودم هستم. *این روزها صحبت از این میشود که مردم باید خریداران آثار هنری باشند. برای اینکه این آثار وارد خانههای مردم شود، چه کارهایی باید صورت بگیرد؟ ـ مردم باید بفهمند به غیر از زمین، دیوار هم داریم و وقتی نقشهای زیبای قالی روی زمین وجود دارد چرا دیوارهای ما خالی است. زمانی گفتم هرکسی برایم گلیم بیاورد، من به او نقاشی هدیه میدهم و حدود 20 نفر این کار را انجام دادند. *الان در آمریکا چه کار می کنید؟ ـ بازنشسته هستم و یک اتاق دارم که حداقل 14 ساعت در آن نقاشی میکشم. *چرا با وجود اینهمه شاگرد در ایران نماندید؟ ـ به خاطر خدمات پزشکی و امکاناتی که بدست آوردن آنها در اینجا برایم سخت است. آن زمان که اینجا بودم بیمه شدن خیلی سخت بود اما الان شنیدهام راحتتر شده است. *از اینکه شاگردانتان قرار است برایتان بزرگداشت بگیرند، چه حسی دارید؟ ـ حس خیلی خوبی است چون میبیینم چقدر بامحبت و قدردان هستند. گاهی برایم نامه مینویسند و میگویند چه کار میکنند. پایان گفتگو با مهر هنر خوراک روان و هنرمند آفریننده آن است . بارگاه هنر با هیچ جایگاهی درخور ارزیابی نیست . این سخن ارد بزرگ گویای شان و مقام هنر و هنرمند است اما هانیبال الخاص دلی پر درد داشت و در مراسم بزرگداشت خود می گوید : اگر من در اروپا 60 سال يک نانواي موفق بودم ، احتمالا براي بزرگداشت من دکاني با تنوري زيبا براي پخت نان مي دادند ، اما تاکنون مسوولان هنري کشور، درخصوص تاسيس موزه اي براي نگهداري آثار من هيچ اقدامي نکرده اند. گفتني است مراسم بزرگداشت 60 سال فعاليت هنري هانيبال الخاص در خانه هنرمندان ايران خرداد ماه 1389 برگزار شد . در آن مراسم متاسفانه هیچ یک از مسوولان هنري و ميراث فرهنگي کشور حضور نداشتند که موجب رنجش و آزردگی استاد شد . روحش شاد |
فروش نخستين عينكهاي سهبعدي طبي Posted: 17 Sep 2010 03:39 PM PDT براي نخستين بار در جهان شركت ايتاليايي Luxottica نخستين مجموعه از عينكهاي سهبعدي تماشاي فيلم با لنزهاي طبي را از طريق برند آمريكايي Oakley تا اواخر سال جاري روانه بازار ميكند. به گزارش سرويس فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، شركت Luxottica براي آزمايش اين عينكها از كارآگاههاي غول صنعتي آمريكايي دريم وركس استفاده ميكند. طبق اعلام اين شركت، اولين مدلهاي اين مجموعه، نخستين عينكهاي سهبعدي در جهان خواهند بود كه داراي لنزهاي طبي هستند. نخستين نوع از اين عينكها تا اواخر سال جاري در آمريكا و در سال 2011 در سراسر جهان عرضه ميشود. بازار تماشاي سينما و تلويزيون سهبعدي در حال حاضر رونق زيادي يافته است. بر اساس بررسي مركز پژوهش اقتصادي ژاپني فوجي چيمرا، شمار تلويزيونهاي عرضه شده به بازار كه به فنآوري سهبعدي مجهزند تا سال 2015 حدود نيمي از تلويزيونهاي جهان را تشكيل ميدهند. |
Posted: 17 Sep 2010 03:38 PM PDT شهريور 1389 - همکاران سيستم - اينتل از عرضه پردازشگر جديد خود با نام Sandy Bridge در حجم انبوه طي سال آينده خبر داد. گفتني است انتظار ميرفت اين پردازنده مدتها پيش از سوي مسئولان اينتل به طور رسمي معرفي شود که سرانجام طي برگزاري همايش گروهي اينتل در شهر سانفرانسيسکو به طور رسمي رونمايي شد. مسئولان اينتل قصد دارند اين پردازنده را با نام جديد نسل دوم هسته پردازنده اينتل (Second-Generation) وارد بازار کنند در حالي که پيش از اين اين پردازشگري با نام Sandy Bridgeمعرفي شده بود. به گفته منابع آگاه از شرکت اينتل، پردازشگر جديد اينتل در سال 2011 پيشرفت قابل توجهي در سيستم گرافيکي دارد و همچنين قابليت مصرف انرژي کمتر در اين پردازنده بهبود بخشيده شده است. گفته ميشود اين پردازشگر براي استفاده روي رايانههاي قابل حمل بسيار مناسب و به طور کلي سعي شده است تا کارايي بهتر اين پردازنده براي کاربران مشهود باشد. از ويژگيهاي قابل توجهي که روي اين پردازنده قرار گرفته است ميتوان به امکان پشتيباني بخش گرافيکي از تصاوير ويديويي با کيفيت بالاي HD و همچنين تصاوير ويديويي سه بعدي اشاره کرد. اينتل قرار است اين پردازنده را در مدل هاي 65، 45 و 35 وات به بازار عرضه کند و اين در حاليست که سيستم کم مصرف اين پردازنده با بخش خنک کننده جديد در دسترس کاربران قرار ميگيرد. گفتني است در طراحي و ساخت پردازنده Sandy Bridge از نسخه جديد Turbo Boost براي افزايش سرعت اين پردازشگر استفاده شده و مسئولان اينتل تاکنون در رابطه با قيمت و زمان دقيق عرضه اين پردازشگر در بازار اطلاعاتي منتشر نکردهاند. |
آمادهسازي فلش پلير براي اينترنت اكسپلورر 9 Posted: 17 Sep 2010 03:38 PM PDT ادوب، پيشنمايش جديدترين نسخه ابزار مولتي مدياي فلش پلير را آغاز كرد. به گزارش سرويس فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، طبق اعلام ادوب سيستمز، اين نسخه با نام كد "اسكوئر" براي اجرا در اينترنت اكسپلورر 9 كه در حال حاضر در مرحله آزمايشي بتا به سر ميبرد، وفق داده شده است. به گفته پل بتلم، مدير ارشد مهندسي فلش پلير، اين بهروزرساني كارايي گرافيكي فلش را تا 35 درصد در اينترنت اكسپلورر 9 افزايش ميدهد. بهعلاوه نسخه جديد فلش پلير از نسخههاي 64 بيتي سيستمهاي عامل لينوكس، ويندوز و مكينتاش پشتيباني ميكند، در حاليكه پيش از اين پشتيباني 64 بيتي تنها به لينوكس محدود بود. |
پخش فيلمهاي سهبعدي در پلياستيشن3 Posted: 17 Sep 2010 03:37 PM PDT كنسول بازي پلي استيشن3 سوني علاوه بر اجراي بازي سهبعدي، با عرضه يك بهروزرساني نرمافزاري بهعنوان بلوري پلير براي فيلمها و ديگر محتواي سهبعدي، كار خواهد كرد. به گزارش سرويس فنآوري اطلاعات خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، به گفته هيروشي كاوانو، مدير اجرايي سوني، اين بهروزرساني رايگان براي فيلمها و محتواي ديگر كه انتشار آن از 21 ماه سپتامبر آغاز ميشود، براي اواخر سال جاري وعده داده شده بود اما براي بهرهبرداري از محبوبيت كنوني فنآوري سهبعدي، تاريخ آن به جلو انداخته شد. طبق اعلام سوني، قابليتهاي سهبعدي براي پلياستيشن 3 همانند دستگاههاي پخش ديسك بلوري سهبعدي نخواهند بود و اين دستگاه بازي مشكلي براي پخش فيلمهاي سهبعدي ندارد اما برخي از بخشهاي فهرست دستگاه و قسمتهاي كوچك از برخي DVDها تنها بهصورت دو بعدي خواهند بود. سوني همچنين در نمايشگاه سالانه بازي توكيو كه كه جديدترين دستگاههاي بازي و بازيهاي سازندگان نرمافزار بازي به نمايش درآمده، دسته كنترل حساس به حركت با نام Move را براي پلياستيشن 3 نمايش داد كه بهزودي به بازار عرضه ميشود. اين دسته از فنآوري مشابه "كينكت" مايكروسافت كه براي كنسول بازي ايكس باكس 360 عرضه ميشود، ارزانتر است؛ كينكت، سيستم كنترل اشارهيي بازي است كه دسته ندارد و در آن نيازي به فشردن دكمه نيست و بازي تنها با حركتهاي كاربر كنترل ميشود. امكان اجراي بازي سه بعدي در اوايل سال جاري و با يك ارتقاء برروي اينترنت، به پلي استيشن 3 افزوده شد؛ بر اساس آمار سوني كامپيوتر اينترتينمنت كه بخش بازي غول الكترونيكي ژاپني سوني است، در حدود 38 ميليون دستگاه پلياستيشن 3 تاكنون در سراسر جهان به فروش رفته است. |
You are subscribed to email updates from شیروان پایتخت پارتها To stop receiving these emails, you may unsubscribe now. | Email delivery powered by Google |
Google Inc., 20 West Kinzie, Chicago IL USA 60610 |
Comments
Post a Comment